29 Ocak 2011 Cumartesi

PATTI, ROBERT, NEW YORK ve ROCK


Ağır konular, yoğun duygular. Yine bitmesini istemediğim bir kitapla haşır neşirim. Sürekli koltuk altımda taşıyıp, sağa sola götürüyorum. Okumasam da yanımda duruyor, kapak fotoğrafına bakıyorum... 70’lere gidiyorum...

Yılbaşından önce Robinson Crusoe Kitabevi’nde arkadaşlarıma hediye seçerken keşfettim kitabı. Esasında hediye olarak aldım, sonra da üstüne kondum...

Efsanevi rock yıldızı Patti Smith’in, yine dünyaca ünlü fotoğrafçı Robert Mapplethorpe’la beş parasız, evsiz, yemeksiz ve ne yapacaklarına tam da emin olmadan New York’ta yaşadıkları yılların içine giriyorsunuz... Kitabın ismi ‘Çoluk Çocuk’.... Kimi arasanız, kitapta adı geçiyor... Jimi Hendrix, Bob Dylan, Bruce Springsteen, Andy Warhol, Eddie Sedwick, Janis Joplin vs ... Hepsinin, 1970’lerin New York’unda dünyayı değiştirmeyi, Amerika’yı etkilemeyi, sevilmeyi, takip edilmeyi, hayatlara dokunmayı kafaya takmalarını ve nasıl bir yoldan geçtiklerine tanık oluyorsunuz...


Aşk, rock, depresyon, inanç, müzik, ölüm, şiir, uyuşturucu,resim, fotoğraf, hırs, parasızlık, açlık... Tüm olaylar, duygular iç içe giriyor. Kitapla kendi içimde bir aşk yaşarken; TV’de ‘When You Are Strange’ isimli The Doors’un belgeseliyle karşılaşıyorum.. Kitapta The Doors grubunun solisti Jim Morrison’ın ölümünün Patti Smith’e yaşattığı hüznü, Paris’teki mezarına yaptığı ziyareti, belgeseli izlerken bir kez daha hatırlıyor, duygulanıyorum....

6 sene içerinde 80 milyonluk albüm satışı yapan The Doors’un eski görüntülerini izlerken, 20’li yaşlarındaki bu 4 kişinin insanları nasıl peşinden sürüklediğini, şiir ve rock’ın uyum içerisindeki bu etkisinin beni bambaşka duygulara sürüklemesini hayretle izliyorum... Ardından kitabımı okumaya devam ediyorum...

Sabah kalkınca ilk işim Robert Mapplethorpe’un Galeri Nev’deki fotoğraf sergisine gitmek oluyor. Patti Smith’in ve daha birçok ünlünün, en çok da Mapplethorpe’ın kendi portrelerini inceliyorum.

Patti Smith gerçek bir hikaye anlatıcısı. Bunu hem şiirlerinde hem de yapmış olduğu şarkılarda görebiliyoruz... Bağımsız ruhu, yoğun duyguları, sert sesi, garip çekiciliği ve olaylara karşı gösterdiği sakinliğiyle bir haftadır onunla, Rock ve New York’la yaşamak bana çok iyi geldi...

Yağmur yağıyor, mutluluk hüzüne karışmış durumda... Çoluk Çocuk kitabını bitiriyor, 27 yaşındayken nedeni bilinmeyen sebeplerle ölen Jim Morrison’ın sözleriyle kitabıma veda ediyorum...


This is the end, beautiful friend

This is the end, my only friend

The end of our elaborate plans

The end of ev'rything that stands

The end

No safety or surprise

The end

I'll never look into your eyes again

Can you picture what will be

So limitless and free

Desperately in need of

some strangers hand

In a desperate land….


Galeri Nev Adres: Mısır Apartmanı 5.Kat, Beyoğlu

4 yorum:

  1. Şu günlerde bende kitabı okuyorum. Elimden düşmüyor.

    YanıtlaSil
  2. yalın dil, sürükleyici anlatım, kişiler de enteresan olunca kitap bittiğinde üzülmemek elde değil!!!

    YanıtlaSil
  3. Patti Smith daha çok kitap yazsın!

    YanıtlaSil