24 Ekim 2010 Pazar

Facebook/ Feysbuk

Türkiye’deki yoğun kullanıcı sayısı Amerika ve İngiltere’den sonra 3.’lük madalyasını boynumuza takmamıza sebep olan Facebook ve 2006 yılında bombabomba.com albümüyle en çok satan sanatçı ünvanını kazanan İsmail YK’yı buluşturan şarkının nakaratı aşağıda okumanız için sunulmuştur.

Facebook facebook hergün aradım durdum
Facebook facebook bu kızı ordan buldum
Facebook facebook görür görmez tutuldum
Facebook facebook galiba aşık oldum

Bu nakaratı ilk kez dinledikten sonra etraftakilere İsmail YK’nın Çılgın- Feysbuk şarkısını duyup duymadıklarını sordum ancak çoğunluğun ‘sen yanlış anlamışsındır’ yorumlarına maruz kaldıktan sonra, kendi duyduğuma değil, başkalarının benim yanılmış olduğuma dair söylediklerine gönülden isteyerek katıldım.

Şarkının gerçek olduğu kanıtlandıktan sonra güldüm ve geçtim. Ta ki 18-19 Ekim’de Interaktif Pazarlama Zirvesine katılarak başladığım haftayı David Fincher’ın The Social Network filmini izleyerek bitirene kadar.

Pazarlama Zirvesi’nin son oturumunda 5 genç- 5 pazarlama yöneticisine karşıydı. Birbirlerine sordukları sorular genelde kahkahalarla cevaplandı. Son zamanlarda izlediğim en keyifli panellerden biriydi. Taraflar karşılıklı birbirlerini tanımaya çalıştılar. Ancak belli ki gençleri anlamak ve çözümleyebilmek artık farklı bir iş kolu. Onlar gelecek dönemlerde hepimizin ezberini bozacaklar besbelli...

‘Hangi markaya sadıksınız’ sorusuna ‘ Niye bir markaya sadık olayım ki?’ ile cevaplayan, ‘En çok tercih ettiğiniz mecra’ sorusuna ise ‘ Hiç televizyon izlemediğim günler oluyor ama internetsiz asla’ diyen gençlik ‘Facebook yaşadığımın kanıtı olduğu için kullanıyorum’ diyor. Tanıştığı kişilerin telefonlarını isimlerini kaydetmekle uğraşmak yerine onlara face’ten ulaşmak ve ilişki durumlarını öğrenmek böylece acısız, kansız.

The Social Network’ü kuran 20 yaşındaki Mark Zuckerberg’in onu terk eden kız arkadaşından öç almak için geliştirdiği fikirlerin sonucu olarak ortaya çıkan ve tüm dünyaya yayılan facebook’un bugünkü kullanım sebepleri aslına bakarsanız kuruluş amacına hizmet etmeye devam ediyor. Kısaca Sen Kimsin, Ne yapıyorsun, Sevgilin var mı yok mu? Bir sene önce duyduğumda güldüğüm İsmail YK esasında biz bu filmi izlemeden çok önce konunun özünü çözmüş ve şarkısını yapmıştı; ‘Hergün aradım durdum, facebook facebook bu kızı oradan buldum’...

Mesleğini seçmek üzere olan gençlere sürekli olarak aşık olacağın bir meslek seç, çalışıyormuş gibi hissetmeyeceğin hobi gibi yapacağın bir işle uğraş diye öğütler veren büyüklerimizin, Sony Vaio bilgisayarıyla bütünleşerek gece gündüz çalışan Mark’ı asosyal ve sıkıcı olarak tanımlamaları ise tartışılmalı.

Facebook gibi diğer sosyal ağlar sebebiyle tamamen bireyselleştikleri, online ilişkiler kurdukları için durumları vahim bulunan gençleri mütamadiyen eleştirmek, asosyallikle suçlamak, onları kısıtlamaya çalışmak ve eski dostulukların çok daha iyi olduğuna dair onlara hikayeler anlatmayı bırakmak gerek çünkü onlar bu şekilde yaşamaktan gayet hoşnut.

Gençler tarafından kullanım oranı artarak devam edecek olan internet üzerine sayısı artarak devam eden araştırmalar, yaratıcı çalışmalar yapılmalı. Keza İsmail YK bunu öngörmüş olacak ki bundan 4 sene önce bombabomba.com adlı albümüyle yılın en çok satan sanatçısı olmayı başarmış.

Facebook filmini kullancıları dışında kimseye tavsiye etmeyen, diyalogları sıkıcı ve takip edilmesi zor bulan eleştirmenleri dinlememenizi, mahremiyetten hoşlanmayan ve hayatlarının her anını online olarak paylaşmaktan mutlu olan yeni neslin bu özelliğini keşfederek 500 Milyon üyeye sahip 25 Milyar Dolarlık bir şirkete sahip Harvardlı Mark'ın hikayesini izlemenizi tavsiye ederim. Yeni nesil, beklentileri ve yaşam tarzlarını farkında olmadan analiz edip, dünyayı peşinden sürükleyecek fikir bulmak nasıl olur görün.

O zaman feysbuk şarkısının son 4 dizesiyle veda edelim...

Lokomotif Gülşen, çıtı pıtı Birsen ah bir görsen

Cici bici Ebru, esmer Banu tanışabilsen

Güzellerden güzel beğen ne istersen

Herkesin zevkine göre facebookta

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder