6 Haziran 2010 Pazar

Bir şehir hiç mi özlenmez?

Hele de bu şehir üniversite yıllarınızı geçirdiğiniz bir şehirse. Ben ki, geçmiş zamanlarda 15 dakikalığına oturmuş olduğum bir restoranın bile hatırasını ruhumda taşırım, tekrar karşılaşınca manalı duygular yaşarım, 4 koca seneyi geçirdiğim Ankara’nın hiçbir köşesi beni heyecanlandıramadı, Anıtkabir hariç!

En son 2006’da mezun olduğum son hafta gitmiştim Anıtkabir’e. Aynı garip duygularla yine oradaydım. İnsan kendini sorguluyor, daha fazla çalışmalıyım, daha fazla layık olmalıyım verilen bu emeğe diyor. Ata’ya dair yeni detaylar fark ediyor insan her gittiğinde. Başardıklarına akıl erdiremiyor.

Bu sefer beni şaşırtan konu; Atatürk’ün okumuş olduğu kitapların sayısıdır. Etrafımdaki herkese sordum, tahminleriyle bu sayıya yaklaşan olamadı. Hepsi kayıtlı toplam 3997 kitap okumuş. Bu sayı sadece altını çizdiği, notlar aldığı ve resmi kayıtlara geçmiş olan kitaplardan oluşuyor. Bir de kayıt altına alınmamış olanları düşünürsek; algılama problemi yaşamamamız imkânsız!
İnsan ister istemez neler okuduğunu, nelerin altını çizdiğini çok merak ediyor, tarihe tanıklık etmek istiyor. Anıtkabir Derneği bence eşi benzeri bulunmaz bir çalışma yaparak, tüm bu kitapları tarayıp, Ata’nın altını çizdiği cümleleri, konuları bir araya getiren bir proje gerçekleştirmiş. Toplamda 25 ciltlik bir çalışma ortaya çıkmış; “Atatürk’ün Okuduğu Kitaplar”.
http://www.anitkabir.com.tr/ adresinde “kitaplar ve yayınlar “ bölümünden sipariş vererek, 150TL’ye 25 ciltlik seriye sahip olabilirsin.

Bu arada daha önce bilmediğim 3 madde daha:

1. Anıtkabir’in yapına 1944 yılında başlanmış, 1953 yılında bitirilmiş.
2. Mezar odasında Türkiye’nin tüm illerinden, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti ve Azerbaycan’dan getirilen toprak bulunuyormuş.
3.Anıtkabir’in mimari projesi toplam 7 farklı ülkeden ve 47 farklı projenin katıldığı yarışmadan 1. seçilen İTÜ Mimarlık Fakültesi hocalarından Prof. Dr. Emin Onat ve Doç Dr. Ahmet Orhan Arda’nın projesiymiş.


İnsan böyle büyük bir projeyle nasıl başa çıkar bilemiyorum. Fena halde etkileniyorum...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder